Gulnaar Begam. Pashto Legendary Singer Gulnar Begum Biography By Ghazi Sial.
ملکه کوهسار ګلنار بیګم څوک وه : لیکوال غازی سیال
د ګلناربیګم خپل اصلی نوم شیرینه وو. فنی نوم یئ ګلناربیګم ورته رشیدعلی خان دهقان خوښ کړ ے وو. په قام مومنده خوږه خیله وه. په پښور کښي لویه شوې وه. د پلار نوم یئ ګل محمد وو، عبدالله جان عرف دلاور د ګلناربیګم خاوند وو، او دلاور د مشهورې سندرغاړې ګوهر بیګم ورور وو.
ګوهر بیګم د خپل وخت منلې شوې سندرغاړې وه. ګوهر بیګم چې د ګلنار بیګم آواز واوریدهٔ. د هغې پهٔ آواز کښې یئ هغه ټول اوصاف اولیدل کوم چې د یو ښې سندرغاړې پهٔ آواز کښې وی. ګلنار بیګم پهٔ مستقل طور د بنو پهٔ آریه سماج ګلی کښې اوسیده. د فن ابتدا یئ پهٔ نولس سوه یو کم شپتهٔ (۱۹۵۹) کښې کړې ده. ریډیو ته رشیدعلی دهقان د ګوهر بیګم پهٔ ذریعه راوستې وه. اول اول سندرې
د کړاکړ مزل د برمه اویستمه
او راشه پالی پالی لاس مي اوګوره
او نرې باران دې پاس پهٔ لوړ یئ وروینه
ابتدائی سندرې دی. د فلم جمعه خان د پاره ئ آخری سندره ریکارډ کړې وه. د سندرې د سر ټکی داسې دې چې
دا تهٔ چې ځې نو ځما روح درسره ځینه، جار لوانګینه
د ګلناربیګم د خواښې موسیکاران شیرآفګن استاد او رفیق شنواری وو. د خیال محمد یئ پهٔ پښتو کښي او پهٔ اردو کښي یئ د لتامنګیشکر آوازونه خواښ وو. لتامنګیشکر یئ روخانی استازه منله.
د ګلناربیګم د زیږدنې نیټه د شناختی کارډ مطابق کال نولس سوه دوه څلویښت (۱۹۴۲) او د مړینې نیټه یئ کال نولس سوه پنځهٔ نوی یو اکتوبر ده. پهٔ ترنګ قبرستان کښې دري بجې خاورو ته سپارلې شوې ده. پهٔ قبر یئ نور شه.
موسیقی یو داسې سمندر دې چې کناره نهٔ لری. موسیقی همیشه د پاره د انسان د روح د تسکین سبب ګرځیدلې ده. هم دا وجه ده چې موسیقی پهٔ کوم رنګ او کوم شکل کښې وی اثر پهٔ انسانی ژوند ضرور پریوځی. او د موسیقی دغه اثر ګلنار بیګم هم پهٔ خپل جال کښې رانغښتلې وه.
وییٔلې شی چې دنیا یو سټیج دې. او انسان د دغه سټیج کردارونه دی. او د خپل قسمت مطابق یئ د دنیا پهٔ سټیج خپل خپل کردار ادا کړې دې او پناه شوې دې. د ازل نه د الله پاک دا نظام هم دغه سې راوان د ے. او تر ابده به هم داسې جاری وی. مګر پهٔ انسانانو کښې ځنیئ داسې خلق هم راغلی دی چي پهٔ جسمانی طور خو د دې دنیا نه تلی دی خو پهٔ روخانی طور مونږ سره موجود دی. پهٔ دغو کښې یو نوم ګلنار بیګم هم د ے ، چې پهٔ جسمانی طور مونږ سره موجوده نهٔ ده خو پهٔ روخانی طور سره همیشه د پاره زمونږ پهٔ زړونو کښې موجوده ده. او ترڅو چې یو هم د موسیقی شوقین موجود وی، ګلنار بیګم ژوندئ ده، ګلنار بیګم نهٔ مریٔ.
ګلنار بیګم یو داسې هستی وه چي که زمانې یئ هر څومره دورکولو کوشش کړې دې خو ګلنار بیګم د خپل فن پهٔ زور خپل ځان ژوندې ساتلې دې.
موسیقی د چا میراث نهٔ دې. دا د هرچا دې. موسیقی شوق سره تعلق لری. او د شوق هیڅ قیمت نهٔ وی. داسې ګلناربیګم هم دغه شوق د موسیقی دنیا ته راوستې وه. د خپل خاندان د مخالفت باوجود د هغې شوق ختم نهٔ کړې شو. او د خاندان د ټولو قدغنونو نه ورتیره شوه. او د موسیقی پهٔ دنیا کښي ورګډه شوه. او داسې ورګډه شوه. چې پهٔ ډيره لږه موده کښې د موسیقی پهٔ دنیا خوره شوه. او بیا د ښو ښو سندرغاړو د صف سرخیله شوه.
ډیرو سندرغاړو د ګلناربیګم د انداز د خپلولو کوشش اوکړو خو تر اوسه یئ چا هم انداز خپل نهٔ کړې شو. عجز او انکساری د ګلنار بیګم پهٔ خمیر کښې اغیږلې شوې وو. هغې چیرې هم پهٔ فن غرور نهٔ وو کړې. ساده باده د پردې سخته پابنده. پنځه وخته نمونځ یئ په خپله هم کولو. او پهٔ ټول کورکښې یئ دا پابندی لګولې وه. حج یئ خپله هم کړې وو. او پهٔ خپل خاوند هم. سخا د هغې لوېٔ کمال. چیرې هم سوالګر ے د ګلنار بیګم نه تش لاس نهٔ دے تلے.
ګلناربیګم د چا سندرغاړی یا د موسیقار پهٔ کور کښې نهٔ وه پیدا شوې. هغې پهٔ یوه مذهبی کورنئ کښې سترګې غړولې وې. هم دا وجه ده. چې پهٔ هغې د مذهب رنګ غالب وو. ګلنار بیګم د هرې طبقې پهٔ زړونو پرون هم راج کړے وو. او نن یې هم کوی.
ګلنار بیګم ته د چا استاذ ضرورت نهٔ وو. قدرت د هغې خپله استاذ وو. ګلنار بیګم خپل آواز د پښتون قام امانت ګڼی. او هغې پهٔ دغه امانت کښې خیانت نهٔ دے کړے.
کله چې د ګلنار بیګم آواز د هوا پهٔ څپو خوریږی، نو داسې معلومیږی لکه چې ټول سرونه یو ځاۓ شوی دی. پهٔ روحونو کښې تازګی ویشی. ګلناربیګم د جذبې اظهار د سر پهٔ ژبه کوی. هغه کله کله د خپلې ماضی او د حال پهٔ لټون کښې له ځانه ورکه ښکاری.
ګلنار بیګم د خیبر پښتونخواه هغه پرده داره فنکاره وه. چې خپل فن صرف د ریډیو او فلم د پاره محدود کړے وو. د ټی.وی پهٔ پرده ېٔ د خپل فن مظاهره چیرې هم نهٔ ده کړې. او نهٔ چیرته پهٔ سټیج راغلې ده. ګلنار بیګم د سر او د لې ملکه وه. او دا دواړو سر او لې پهٔ موسیقی کښې وی. چې د سُر او د لې نه بغیر فنکار نیمګړے د ے. او د سُر او لې د ګلنار بیګم سره دواړه وی.
ګلنار بیګم یوه باحبا فنکاره وه. د هغې پهٔ سترګو کښي د واړو د پاره مینه او د سترو د پاره عزت او اخترام وو. هغې چیرې هم د چا فنکار دل شکنی نهٔ ده کړې.
د آواز پهٔ خواله د اردو او پنجابی ژبو سترې سندرغاړې نور جهان هم د ګلنار بیګم د آواز تعریف کړے د ے. او وییٔلی یئ دی. چې
داسې معلومیږی لکه چې د ګلنار بیګم پهٔ غاړه کښې الله پاک د اؤو سُرونو نه زیات سُرونه ایښی دی
حالانکې پهٔ یو ایوارډ شو کښې چې پریشان خټک د سټیج سیکرټروو، او هلته نورجهان هم ناسته وه نو چې کله پریشان خټک د سټیج نه ګلناربیګم د ملکه کوهسارګلناربیګم پهٔ نوم محاطب کړه نو په هغه دم نورجهان د حسد او د غصي نا تکه سره شوه.
ګلنار بیګم پهٔ طبیعت کښې جلت بازه نهٔ وه. خو د مرګ پهٔ معامله کښې یئ ډیره جلتی اوکړه. او د خپلو اوریدونکو سره یئ ټولې رشتې پرې کړي.
نن ګلنار بیګم پهٔ مونږ کښې موجوده نهٔ ده. خو د هغې د ریکارډنګ پهٔ فیته د هغي د آواز او د هغې د زړهٔ راښکونکو دهنونو سندرې ژوندئ دی. او ترڅو چې د ګلنار بیګم آواز محفوظ وی. ګلناربیګم به ژوندی وی.
لیکوال: غازی سیال/بنو
ALL RIGHTS RESERVED WITH THE PASHTUN TIMES.
Who was Queen Kohsar Gulnar Begum: Author Ghazi Sial.
Gulnar Begum's real name was Shireena. Her nick name was Gulnar Begum chosen by Rashid Ali Khan Dehqan for her. She was very sweet. She grew up in the foothills.
Her father's name was Gul Muhammad, Abdullah Jan alias Delawar was the husband of Gulnar Begum, and Delawar was the brother of the famous singer Gohar Begum. Gohar Begum was an acclaimed singer of her time.
Gohar Begum once heard voice of Gulnar Begum In Local Wedding and found Her voice has all the qualities of a good singer. Gulnar Begum lived permanently in Banu Arya Samaj Gali.
She started art in 1961 (1959) as Rashid Ali Dehqan brought her to the radio through Gohar Begum.
The first song The twenty-seventh of Burma's journey Oh come onPali Pali look at my hand And the light rain fell on the high pass It is the opening song. He had recorded the last song for the movie Juma Khan.
The point of the song is that When you go, my soul goes with you, Jar Luangina Gulnar Begum's mother-in-law's musicians were Sher Afgan Ustad and Rafiq Shinwari.
The voices of Khyal Muhammad in Pashto and Latamangishkar in Urdu were desired.
Gulnarbegum According to the ID card, the date of birth is 1942 (1942) and the date of death is October 1, 1995.
She was buried at Tarang Cemetery at three o'clock to Light up the grave.
Music is an ocean that has no shore. Music has always been a source of comfort for the human soul. This is also the reason that music in any color or form has an effect on human life. And this effect of musicGulnar Begum was also caught in her trap. It can be said that the world is a stage.
And humans are the characters of this stage. And according to his luck, he has played his role on the stage of the world and has been sheltered. This system of God has been going on since time immemorial. And it will continue like this forever. But among humans, there are some people who have physically left this world but are still with us spiritually.
On these There is also a name Gulnar Begum, who is not physically present with us but spiritually is always present in our hearts.
And as long as there is a single music lover, Gulnar Begum is alive, Gulnar Begum is not dead.
Gulnar Begum was such a being that no matter how much time tried to destroy her, Gulnar Begum kept herself alive with the power of her art and proved that Music is no one's heritage, it belongs to everyone. Music is the hobby and passion for all.
Gulnar Begum also brought this hobby to the world of music. Despite the opposition of her family, her passion did not end. And she got over all the restrictions of the family. And entered the world of music. And so it went.
In a very short period of time, she became famous in the world of music. And then she became the leader of the ranks of good singers.
Many singers tried to adopt Gulnar Begum's styleBut so far, no one has taken the measure. Ujaz and Anksari were put in Gulnar Begum's leaven. She was not proud of art anywhere , Remained Simple wind tight curtain binding. She had to offer prayers five times and same imposed to do by her whole family. She also performed Hajj with her husband too.
Gulnarbegum is a singer or a musician She was not born at home. She was raised in a religious family. This is also the reason. which was dominated by the color of religion.
Gulnar Begum ruled the hearts of every class even yesterday and she does it today. Gulnar Begum did not need any teacher.
Power was her own teacher. Gulnar Begum considers her voice to be the trust of the Pashtun community And she did not betray this trust. When Gulnar Begum's voice is heard on the airwaves, it is known like this As if all the heads are together.
Refresh the souls. Gulnarbegum expresses passion with her tongue. Sometimes he seems to lose himself in the search of his past and present. Gulnar Begum was a screen artist from Khyber Pakhtunkhwa. He limited his art only for radio and film. She has not demonstrated her art anywhere on the TV screen. And she has never been on stage. Gulnar Begum was the queen of Sar and Le.
And thisBoth head and body are in music. An artist is incomplete without a head and a head. And both with Gulnar Begum of Sur and Le. Gulnar Begum was a talented artist. In her eyes, there was love for the poor and honor and respect for the great. She has not broken the heart of any artist.
The great singer of Urdu and Punjabi languages, Noor Jahan, also praised the voice of Gulnar Begum. And he said. that like thatIt is known that Allah has placed more than 10 heads on Gulnar Begum's neck. Recently, in an award show, where Prashant Khattak was the stage secretary, and Nurjahan was also sitting there, so when Prashant Khattak addressed Gulnar Begum from the stage as Queen Kohsar Gulnarbegum, Nurjahan became jealous and angry. Gulnar Begum was not hot-tempered by nature. But in the matter of death, he made a lot of trouble.
She cut off all ties with his listeners. Today Gulnar Begum is not present among us. But her voice and her soulful lyrics live on in her recording tapes. And until Gulnar Begum's voice is protected.
Gulnar Begum will be alive. Author: Ghazi Sial/Bano ALL RIGHTS RESERVED WITH THE PASHTUN TIMES.
Comments
Post a Comment
Thanks for visiting Pashto Times. Hope you visit us again and share our articles on social media with your friends.