Who Are Pashtuns? History Blog
History of Pashtuns. Saadullah Jan Burq Articles. Da Pukhtano Asal Nasal. Pukhtun Qaam Ka Nasal? By Saadullah Jan Burq
اوله برخه ـ ژند اوويستا ـ کتاب پښتون قام يا نسل ؟ ليکونکے سعدالله جان برق ـ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ،،ــــــ
د بني اسراٸيلي نظريې سره څنګ څنګ کښې چې کومه بله نظريه د پښتنو د اصل نسل په باره كې روانه ده هغه د پښتنو د ارياٸي کيدو نظرياته ده ـ
او د دې نظرٸې د تاٸيد دپاره هغه اسناد پکارولے شي چې زيات تر د فارسي يا زردشتي مذهب سره تړون لري ـ
په دغه اسنادو کښې اول د اوويستا مقام راځي بيا ورپسې د فردوسي شاهنامه او يو نامعلوم کتاب خداٸي نامه (خداٸي تاهک اسناد دي ـ
ظاهره ده چې په دې لړ کښې هم بيا ورپسې د خپلې نظريې ثابتولو دپاره ډېر مغربي مستشرقين ،غرب مورخين او روسي عالمان هم راځي ـ
د بدقسمتې نه دلته هم د روسي ،مغربي ،عربي يا يوناني عالمانو وينا د کاڼي کرښه کڼلے شي ـ
او په پټو سترګو پرې يقين کيږي ـ حالانکې د دغه ټولو د ليکنو بنياد هم په دغه مشرقي منابعو وي ـ
خو هسې چې لږ انګرېزي ،فرانسوي ،المانوي يا عربي يوناني نوم او حواله راشي هغه حرف اخر ګڼلے شي ـ
مونږ به دلته په ژند يا اوويستا خبره کوو ـ او د ارياٸي نظريې په بنيادونو نظر اچوو ـ
ژند او اوويستا باندې ډير مدلل بحثونه شوي دي ځنې ژند کتاب ګڼي او اوويستا ژبه او ځنې ځنې اوويستا کتاب ګڼي او ژند ژبه ـ
خو اوس دا خبره ثابته شوې چې اوويستا کتاب دے او ژند ژبه ـ
خو خبره بيا هم صفا نه ده ځکه چې ژند ځکه د يو کتاب نوم دے چې د ده د تشريح او تفسير دپاره کوم کتاب ليکلے شوے وو د هغه نامه پاژند وه ـ خو هغه دومره زيات مغلق او ناقابل فهم وو چې د پيچيده او ناقابل فهم خبرو دپاره پاژند د متل په طور مشهور شو ـ هره هغه خبره چې نوره هم ورانه ويجاړه کړے شي هغې ته پاژند وايي ـ علامه اقبال هم دغه خبره کړې ده چې:
احکام تيرې حکم هے مګر اپنے مفسر
تاويل سے قرآن کو بناديتے هے پاژند
دا حقيقت دے چې يو قرآن دے ډيرو تاويلونو دوه اويا فرقې پيدا کړې دي ـ
چې هره يوه ځان ځان له د قرآن معنا کوي ـ
خو اوس زياتره خلقو اوويستا د کتاب په طور ياده کړې ده او يادوي يې نو مونږ به ورته هم دغه نوم اخلو ـ
د کتاب د نوم نه پس دويمه مسٸله چې کومه ده هغه دا ده چې د دې کتاب موسس او باني زردشت څوک وو او په کومه زمانه كې تير شوے دے ـ
د زردشت حقيقي زمانه نه شي ټاکلے ځكه چې د پنځو زرو قبل مسيح نه تر شپږمې صدۍ قبل مسيح پورې خلقو ياد کړے دے ـ
د افغانستان يو محقق دوست شنواري دا ټول مباحث په خپل کتاب ـ ـ ـ ـ ـ افغانستان په اوويستا " کښې راجمع کړے چې د اوويستا په باره کښې ،د زردشت باره کښې او ورسره په نورو تړلو موضوعاتو باندې يو ډېر په زړه پوري کتاب دے ـ
زه اول د دوست شنواري په ليکلي نظريو باندې رڼا اچووم ـ
هغه وايي چې زردشت په مختلفو نامو او زمانو کښې ياد شوے دے ـ
خپله د اوويستا په متونو کښې "زرا توشتر " (ZARA TUSHtRA) دے ـ د لرغوني يوناني مورخينو په ليکنو کښې "زرواشتر " ( Zaroaster) او د ميلادي لسمې پيړۍ په ادبياتو کښې زردشت (Zarduhisht) راغلے دے ـ او کله په شعرونو کښې زردهوشت او کله زردهشت په فورمه ليکلے شوے دے ـ (افغانستان په اوويستا کښې )
دا خو ٸې د نوم تلفظ شو اوس معنا ٸې څه ده ـ څوک وايي چې مطلب ٸې د زيړ اوښ خاوند دے ـ څوک ٸې د زرين اوښ والا يادوي او څوک ٸې د زوړ اوښ خاوند ـ دا مطلبونه د نوم د دوو حصو "زر" او اشتر نه ويستلے کيږي ـ
د زمانې تر مخه ٸې زيات ليکونکي شپږ قبل مسيح پيړۍ يادوي ـ روسي ليکوال اباٸيف ٸې د (٥٦٩ ق م )
د زمانې سړے يادوي ـ داسې دا خبره تر پينځه زره قبل مسيح پورې رسيدلې ده ـ
کم از کم دولس ديارلسو کسانو بيله بيلې زمانې يادې کړي دي ـ
پور داٶد نومې پارسي ليکوال ٸې زمانه ((١٠٨٠ق م) ښودلې ده ـ
يو ايراني ليکوال ذبيح الله بيروز ٸې ((١٧٢٥ق م )
د زمانې فرد بيانوي ـ
خو فرانسوي ليکوال رينے ګينون د ده زمانه پنځه زره قبل مسيح ښايي بلکې د افلاطون په يو ليک کښې خو شپږ زره قبل مسيح ياد شوے دے ـ
نور بيا ـ ـ ـ
نور اپريدے
Comments
Post a Comment
Thanks for visiting Pashto Times. Hope you visit us again and share our articles on social media with your friends.